کوثر خبر

پایگاه خبری تحلیلی

کوثر خبر

یک‌شنبه 18 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 22
  • بازدید: 56
  • 1403/04/27 - 10:24:25

آب گرم گیوی در آستانه نابودی

آب گرم گیوی تنها منابع ملی و طبیعی است که در سال های گذشته به دلیل بی تدبیری مسئولین به این روز افتاده و این میراث معنوی در حال نابودی است.

آب گرم گیوی در آستانه نابودی
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «کوثر خبر»، ‍بحران کم آبی، آب گرم طبیعی، معدنی و درمانی گیوی (شهرستان کوثر در استان اردبیل) را تا آستانه نابودی برده است و میدان زمین گرمایی جنوب استان که در فاصله‌ی 10 کیلومتری شهرگیوی و 20 کیلومتری شهر خلخال واقع شده در حال زوال است، این سرچشمه با قدمتی کهن، تنها چشمه آب گرم جنوب استان اردبیل بوده که در حال حاضر کم جان، کم رمق و در نفس های آخر، به حیات خود ادامه می دهد.

احیای مجدد این سرچشمه، نیاز به توجه کارشناسی سازمان آب استان و کشور را دارد، یافته های زمین شناسی، شکنندگی و ریزش زمین های همجوار این آب گرم در طی سالهای گذشته، تغییر احتمالی سرچشمه این آب گرم را محتمل می کند و برای نجات این سرچشمه، مدیریت بحران شهرستان کوثر و استان با ورود به این بحران، مانع انقراض این آب گرم معدنی و درمانی شوند.

آب گرم گیوی دچار کم آبی است و این خطر، گریبانگیر تنها منطقه گردشگری شهرستان کوثر شده و با تعطیلی این آب گرم، توسعه این شهرستان در آینده با اما و اگرهایی روبرو خواهد شد، آب گرم گیوی تنها منابع ملی و طبیعی است که در سال های گذشته به دلیل بی تدبیری مسئولین به این روز افتاده و این میراث معنوی در حال نابودی است و در صورت بی توجهی، در نزدیک ترین زمان، به سرنوشت شوم خشکی و ویرانی مبدل خواهد شد.

عدم شفاف سازی مبالغ مزایده و مناقصات واگذاری این آب گرم به سرمایه گذاران و میزان هزینه به احیای این سرچشمه شاید ذهن شهروندان جنوب استان را به خود مشغول کرده و رفته رفته، سرمایه های سابق نیز در این منطقه در حال نابودی است، نظارت مستمر سازمان بازرسی به واگذاران دولتی این مجموعه ها ضروریست و برای نجات این سرچشمه که یکی از کم نظیر ترین نمونه های موجود در استان اردبیل است و نیازی فوری به طرح جامع اصلاح و بهسازی در این منطقه احساس می شود.

سدسازی در حوزه آب گرم گیوی و احداث جاده های مطالعه نشده در نزدیکترین نقطه از نظر زیست محیطی به این آب گرم با تغییر اقلیم مساله گرم شدن زمین با فرونشست زیرساخت های سدگیوی، آسیب پذیری این سرچشمه را محتمل کرده و همه موارد می تواند و از علل و سایر عوامل نابودی این سرچشمه به شمار رود.

✍ جهانگیر نیکخواه/ فعال رسانه ای
انتهای خبر/ ع

اشتراک‌گذاری

  • آب گرم گیوی در آستانه نابودی

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وهفت منهای چهار